<b>Hoe krijg je mensen in beweging?</b>Geef mensen focus en ruimte en verandering en ontwikkeling komt vanzelf
Hoe krijg je mensen in beweging?Geef mensen focus en ruimte en verandering en ontwikkeling komt vanzelf

Is geld van waarde?

Woensdag 13 april 2022

Geld is niet de enige drijfveer om te werken. Zelfs niet de belangrijkste. Betekenisvol werk en waardering zijn minstens zo belangrijk als motivator. Beide hebben meer invloed dan een loonsverhoging of een prestatiebeloning. En waardering is voor ons het belangrijkste.

Financiële prikkels werken het minst
Mintzberg was al van mening dat salaris een hygiënefactor is en geen motivator. Financiële prikkels worden gezien als vanzelfsprekend en leiden dus niet tot motivatie. Maar de afwezigheid ervan leidt wel tot grote ontevredenheid.

Prestatiebeloning werkt soms zelfs negatief. Door prestatiebeloning wordt de extrinsieke motivatie van de werknemer gestimuleerd, niet de intrinsieke motivatie. Door de verleiding van een hogere beloning kan de behoefte en passie om een goed product of een goede dienst te leveren onder druk komen te staan. Prestatiebeloning kan ook tot gevolg hebben dat de relatie tussen collega’s onderling verslechtert. Er zijn werknemers die niet in staat zijn of niet bereid zijn om de prestatie te leveren die nodig is voor de beloning. Tussen werknemers waarbij die bereidheid wel bestaat en werknemers waarbij die niet bestaat, kan op die manier een kloof ontstaan. Daarnaast kan prestatiebeloning tot gevolg hebben dat de taken die een beloning opleveren wel gedaan worden en dat andere taken blijven liggen. En tot slot leidt prestatiebeloning vaak tot een hogere gepercipieerde werkdruk en stress.

Salaris is een middel: geen smeermiddel! Medewerkers zijn niet te koop. Ook hun motivatie niet. Salaris en salarisverhoging is een middel om de waardering voor de medewerker uit te drukken. Maar wanneer iemand gedemotiveerd is voor zijn functie of werkzaamheden is de werking ervan zeer kortdurend. Een paar honderd euro erbij went snel!

Zinvol werk werkt beter
Zinvol werk draagt bij aan arbeidsvreugde bij werknemers, maar ook aan gezondheid, welzijn en welbevinden. Werknemers passen zich makkelijk aan als zij invloed hebben op veranderingen. Bovendien zijn werknemers veel minder productief als ze werk moeten verrichten wat volgens hen niet betekenisvol is. Beseffen dat je werk nergens toe dient, heeft een zeer negatieve impact om te werken, zelfs wanneer je er geld voor krijgt.

Door uit te zoeken wat mensen zinvol vinden, en vervolgens het werk daarop aan te passen kunnen mensen werk doen wat voor hen waardevol is. Daardoor ontstaat positieve energie en bevlogenheid. Meestal wordt vooral gekeken naar wat zinvol is voor de organisatie en moeten mensen zich daaraan aanpassen. Dat hoeft geen probleem te zijn mits datgene wat zinvol is voor de organisatie ook zinvol is voor de medewerker.

Het is dus belangrijk om continu aandacht te hebben voor dat wat een medewerker goed kan, te weten waar hij/zij energie van krijgt en daar zijn of haar taken op aan te passen. Dan ontstaat bevlogenheid.

Waardering werkt het beste
Waardering is essentieel voor werknemers. Een grote drijfveer op de werkvloer is om gewaardeerd te worden door collega’s en leidinggevenden. Mensen die zich gewaardeerd voelen, zijn gelukkiger. 

Werknemers waarderen heeft niets te maken met het eindeloos uitdelen van complimenten of het bieden van enorme salarisverhogingen. Waardering draait om het hebben van oprechte interesse. Wanneer je dit goed doet, zal je dit altijd merken ten aanzien van de betrokkenheid, loyaliteit, inzet en motivatie van werknemers.

Bovendien versterkt waardering het teamproces in positieve zin. Het vertrouwen onderling wordt groter, het zelfvertrouwen van de werknemer stijgt en een positief werkklimaat wordt bevorderd.

Waardering beïnvloedt prestaties dus positief, maar werknemers onderwaarderen of zelfs kleineren of betuttelen werkt negatief.

Uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat waardering de belangrijkste motivator is. Dus waardering stimuleert meer dan geld of zinvol werk. Zonder waardering geen intrinsieke motivatie. En zonder intrinsieke motivatie geen optimaal gelukkige werknemer. Het is dus essentieel dat werknemers zich gehoord én gezien voelen binnen de organisatie!