<b>Hoe krijg je mensen in beweging?</b>Geef mensen focus en ruimte en verandering en ontwikkeling komt vanzelf
Hoe krijg je mensen in beweging?Geef mensen focus en ruimte en verandering en ontwikkeling komt vanzelf

Krappe arbeidsmarkt; zorg ervoor dat je goede mensen aan boord houdt!

Donderdag 01 juni 2023
De schaarste op de arbeidsmarkt breekt alle records. Recruiters moeten alles uit de kast halen om nieuwe medewerkers binnen te halen. En in de tussentijd staat bij veel organisaties de achterdeur open. Goede medewerkers vertrekken! Zonde, want op deze manier komt er nooit rust in de tent!
Zorgen voor goed werkgeverschap is van groot belang om goede mensen aan boord te houden. Het zorgt voor een hogere betrokkenheid, minder stress én meer werkgeluk onder medewerkers. Dat klinkt goed. Maar wat is dat, goed werkgeverschap? En hoe verbeter je je hierin?


Wat is goed werkgeverschap?

Hiermee wordt bedoeld, dat je als organisatie zorgt voor een gezonde en veilige werkomgeving. Maar in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is dat niet langer voldoende. Ook goede arbeidsvoorwaarden zijn een ‘must’. Waarom zouden mensen immers blijven als ze ergens anders voor hetzelfde werk veel meer kunnen verdienen? Maar wil je je écht onderscheiden en interessant blijven voor je medewerkers, dan is er meer nodig dan veiligheid en een goed salaris…
Bij goed werkgeverschap spelen, naast goede arbeidsvoorwaarden, juist ook minder concrete aspecten een belangrijke rol. Die zijn niet altijd meetbaar in cijfers, maar hebben te maken met de bedrijfscultuur. Daarbij moet je denken aan zaken als:

1. Aandacht voor een goede werk-privé balans
Een goede balans tussen werk en privé levert een positieve bijdrage aan werkgeluk. (Deels) thuiswerken wordt door veel medewerkers dan ook als prettig ervaren. Bij sommige organisaties mogen medewerkers zelf bepalen wanneer en hoeveel dagen ze vrij zijn. Dit alles op basis van vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. En er zijn zelfs organisaties die hun medewerkers in de zomer een (halve) dag vrij geven om ‘naar buiten te gaan’ of standaard een fulltime werkweek van vier dagen aanbieden. Zo hebben zij de ruimte om iets goeds te doen voor de wereld of gewoon te lummelen. Dat is namelijk ook nuttig!

2. Focus op persoonlijke groei en ontwikkeling
Focussen op persoonlijke groei en ontwikkeling van medewerkers is ook een belangrijk aspect van goed werkgeverschap. Dit kan ter sprake komen in gesprekken die toch al worden gevoert met medewerkers. Oog hebben voor (verborgen) talenten en die zo goed mogelijk benutten is hierbij essentieel. Geef medewerkers ook de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen, zorg daarbij voor begeleiding door ervaren collega’s en laat merken dat fouten maken mag. Het is wel zaak om de ontwikkeling van medewerkers goed te monitoren.

3. Zorg voor de juiste fit
Met behulp van drijfveren- en persoonlijkheidstests heb je de mogelijkheid om op basis van iemands profiel te zoeken naar de optimale fit tussen persoonlijkheid en functie/taken. Als je dit goed doet, is de kans groot dat er meer medewerkers op de goede plek zitten en zich gelukkiger voelen. De overstap naar een andere organisatie wordt dan minder snel gemaakt.

4. Ben open, dat vergroot de betrokkenheid
Medewerkers willen graag weten waar de organisatie staat en wat er op de achtergrond speelt. Welke belangrijke beslissingen komen eraan? Welke impact heeft dat op het dagelijkse werk? Wees hier open over, betrek medewerkers bij beslissingen en vertel het ook als het even minder goed gaat dan je had gehoopt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door medewerkers bij te praten in kwartaalsessies. Zo houd je je medewerkers up to date en zelfs als het wat minder gaat, heeft die openheid een positief effect.

5. Doe echt wat met feedback
Goede werkgevers geven niet alleen feedback, maar staan er zelf ook voor open en doen er ook echt iets mee. Zo zorg je er namelijk voor dat medewerkers zich gesterkt en tevreden voelen. Dat leidt niet alleen tot betere resultaten, maar ook tot ‘company pride’ en enthousiaste verhalen binnen hun netwerk.

Zijn deze punten binnen jouw organisatie allemaal op orde of is er nog werk aan de winkel? Je weet nu in ieder geval waarmee je aan de slag kunt om een goede (of betere) werkgever te worden en ervoor te zorgen dat je goede medewerkers aan boord blijven.